Plato-klasVerslagen van de Plato-klas

Leerlingen van de Plato-klas 2019-2020 schrijven hier regelmatig een berichtje over de lessen en activiteiten van deze klas.

Door: Coen en Jildou 'Robotica'

Vandaag (9 maart) gingen we weer bezig met robotica. We hebben geleerd om de sensoren en geluid te gebruiken. We hebben geleerd om een volgorde te gebruiken. We hebben geleerd om programma’s te herhalen met seconden en hoeveelheden. We hebben geleerd hoe je hem voor de muur laat stoppen en we hebben geleerd een tweede lijn te gebruiken. En we hebben hem achteruit een bocht laten maken.

Door: Noalynn laatste les 'Ondernemen met Plato 2019-2020' 

Vandaag gingen we verder met de promotiefilmpjes voor ons bedrijf en het promotiefilmpje voor Quintus. Ook gingen we oefenen voor de presentatie die we moeten geven over het bedrijf dat we hebben opgericht. Daarbij hebben we een website gemaakt. Er werden interviews gehouden en er waren kinderen aan het editen voor het filmpje. We sloten de les af met een traktatie, omdat iemand voor het laatst was.

Door: Jens 'Ondernemen met Plato 2019-2020'

We werken in groepjes van 4, ik zit bij Youri, Senna en Sofie in de groep. Tijdens deze lessen hebben we geleerd een website te maken, daar zijn we dus mee aan het werk geweest de afgelopen weken. Vandaag hebben de we puntjes op de i van de website gezet. Ook hebben we nagedacht over een goed logo van ons bedrijf JYSS. En we hebben een slogan bedacht: “ JYSS, wat moet je zonder?” Met ons bedrijf maken we een website. Voor die website maken we een promotiefilm voor Quintus.

Door: F. Smid les 1 'Ondernemen met Plato 2019-2020'

Maandag 25 november begon een enthousiaste groep Plato-leerlingen aan de module ondernemen. Maar liefst 20 leerlingen gaan de komende weken aan de slag om met hun eigen bedrijf een promotiefilm voor Quintus te maken. Maar wat weten deze leerlingen van ondernemen? Nou, pfff, al heel veel! Wat blijkt? Eén van de leerlingen heeft al een eigen bedrijf. Hij heeft een eigen frietkraam en verkoopt patat in de wijk waar hij woont. Weet hij wat zijn doelgroep is en heeft hij marktonderzoek gedaan? Nee, dat niet. Maar hij is gewoon lekkere friet gaan bakken en hanteert (in het begin) bewust een lage prijs voor zijn product om zo marktaandeel te verwerven. Als er genoeg klanten zijn die speciaal voor zijn friet naar hem toe komen schroeft hij de prijs wat op. En de tevreden klanten maken nu al reclame voor zijn bedrijf!

Het volledige verslag is als bijlage toegevoegd. 

Door: Youri Les 5 'Machten van 10'

Vandaag gingen we mayonaise maken, ik was nieuwsgierig naar hoe het zou smaken. We moesten een recept volgen. Er zat van alles in wat je niet zou verwachten. Zoals bijvoorbeeld: mosterd, citroensap en azijn. Terwijl azijn en citroensap niet eens lekker zijn.

 Het bereiden van mayonaise is makkelijker dan ik dacht.  Het is veel mengen en steeds wat olie er bij doen. Wat ik heb geleerd is dat azijn en olie niet samen gaan, maar door de eierdooier kon het wel samen.

Op het einde mochten we patat eten met onze eigen mayonaise. Mijn eigen mayonaise is lekkerder dan de  mayonaise uit de winkel, want die lust ik normaal helemaal niet.

Door: Mark Les 4 'Machten van 10'

Vandaag moesten de kinderen hun eigen DNA isoleren uit hun eigen wangslijm. De kinderen vonden het allemaal  geweldig. Je moest eerst 50ml water afmeten in een maatcilinder en moesten dat in een bekertje doen. Daarna moesten ze het water verzadigen met zout. Toen moest je 10 ml afmeten en dat in het andere bekertje doen. Dat moest je 1 minuut in je mond spoelen en in een maatcilinder doen. Toen moest je er afwasmiddel bij doen. Toen moest je de buis ongeveer 1 minuut kantelen. En tot slot moest je hem vullen met ijskoude spiritus tot die vol was. Toen moesten we wachten tot er kleine draadjes ontstaan. En dat is je DNA.

Les 3 'Machten van 10'

Deze les gingen we het hebben over de aarde (aardas) en de seizoenen. Eerst gingen we het over de aarde en de aardas hebben, daarbij moesten we een paar opdrachtjes maken. Toen we daarmee klaar waren moesten we in groepjes posters maken over de seizoenen: wanneer het licht is in Nederland / Noord- en Zuidpool in verschillende seizoenen.

Door: Emma d.d. 19-09-2019
Maandag was de eerste les van Plato 8! We begonnen met een beetje kennismaken met vooral de leraar, want het zijn nog dezelfde kinderen van plato 7.
Daarna zijn we begonnen met het boekje De Machten van 10. Dat is in 5 lessen verdeeld en maandag deden we de eerste les. Dat ging over hoe je tot 10 kan tellen (en verder) in het binaire stelsel.
We moesten ook in het boekje De Machten van 10 een plaatje zoeken bij de inhoudsmaten: 1 cl, 1 dl, 1 l, 1 dal, 1 hl en 1 kl. Verder zijn we niet gekomen in het boekje De Machten van 10 vanwege de tijd.