Actueel Excursie Terschelling groot succes!

Excursie Terschelling groot succes!

Op dinsdagochtend 9 mei moesten de leerlingen van 3 Atheneum vroeg uit de veren. De excursie naar Terschelling kon gaan beginnen. Alle leerlingen werden om 7:15 verwacht voor de school om met de bus te vertrekken naar Harlingen. Winand en Mart uit klas A3C schreven een verslag.

Na een lange, maar gezellige busreis van 2 uur waren we aangekomen in Harlingen. We konden direct onze bagage inladen en vertrekken. Er stond een overtocht van ook weer 2 uur op ons te wachten. Hoe ga je je in die tijd vermaken? De leerlingen hadden daar wel zo hun antwoord op. Een spelletje kaarten, of zelfs pokeren met snoep dat de leerlingen hadden meegenomen.

Eenmaal weer op het land, lag onze bagage al op ons te wachten en konden we meteen een fiets huren. Toen iedereen een fiets had weten te bemachtigen konden we vertrekken naar de Volkshogeschool . Daar aangekomen moesten we eerst nog wachten op onze bagage. Daarna kregen we te horen op welke kamer we zaten en was onze visie gelegd op het zo snel mogelijk te claimen van de beste slaapplek. Toen alles geregeld was konden we gaan beginnen met ons veldwerk. We vervolgden onze tocht naar het wad en het kwelder. We werden in groepjes verdeeld en gingen per groepje het kwelder en wad op om verschillende proefjes te doen waaronder hoogtemetingen en grondboringen. Elke middag waren we om half 6 weer terug bij de Volkshogeschool om te gaan genieten van een al voorbereide maaltijd.

De tweede dag hadden de leerlingen de opdracht gekregen om het eiland te gaan verkennen. Alle leerlingen vlogen vervolgens als jonge honden het gebied door om alles te weten te komen over het bos. De leerlingen hadden na de maaltijd een uurtje de tijd om deze informatie te gaan verwerken in hun verslag. Om 11 uur lagen de leerlingen lekker onder de wol en konden ze gaan genieten van hun broodnodige nachtrust. De afspraak was dat het stil was om 00:00, maar dat was natuurlijk niet altijd zo.

De derde dag gingen de leerlingen met een aantal boswachters mee in West-Terschelling. De boswachter legde de leerlingen alles uit over het gebied en de informatie was ook heel leerzaam. Vooral het gedeelte dat we vleesetende planten tegenkwamen was leuk. Een aantal kinderen gingen hun vingers erin stoppen. Er gebeurde niks. De informatie die we hadden gewonnen ging vooral over het duingebied.

De vierde dag moesten de koffers weer ingepakt worden. De terugweg stond voor de deur. Het laatste ontbijt was supergezellig, alle leuke dingen werden even na besproken met elkaar. Na het ontbijt zijn we weer richting de haven gefietst om ons laatste onderzoek te doen en om nog te genieten van een lekker bakkie kibbeling. Deze gingen er lekker in kan ik u vertellen. Hierbij was onze fantastische reis naar Terschelling aan zijn einde gekomen en konden we weer naar huis. Allemaal vermoeide gezichten waren te zien op de terugweg. En heet dat het was. Pfoe…  We hebben zeker genoten van deze unieke schoolreis.